1 Braukšanas eksāmenu pieņemšanas kārtība
Satiksmes ministrija ir atteikusies no punktu sistēmas autovadītāju vērtēšanai eksāmenos. Turpmāk topošo autovadītāju prasmes tiks vērtētas pēc būtības un rīcības konkrētajās situācijās.
Satiksmes ministrijas sagatavotās izmaiņas normatīvajos aktos paredz, ka turpmāk vadīšanas eksāmenā katru pieļauto pārkāpumu inspektors vērtēs pēc tā, kādu bīstamību tas radījis, nevis formāli piešķirs noteiktos kļūdu uzskaites punktus. Līdz šim par katru pārkāpumu tika piešķirts konkrētu punktu skaits un, ja pretendents uz vadītāja apliecību eksāmenā saņem vairāk kā 9 punktus, eksāmens netiek nokārtots. Iecerēts, ka turpmāk eksāmenā pieļautās kļūdas tiks vērtētas pēc to nozīmīguma un bīstamības. Par nenozīmīgām kļūdām uzskatīs tādas, kuras parasti neietekmē satiksmes drošību. Vidēji smagas kļūdas ir tās, kas atsevišķos gadījumos var apdraudēt satiksmes drošību, bet kuru dēļ attiecīgajā situācijā tai netiek radīti tieši draudi. Par bīstamām kļūdām uzskatīs tādas, kuras gandrīz vienmēr rada draudus satiksmes drošībai vai, kuru dēļ attiecīgajā situācijā tiek radīti tieši draudi.
Satiksmes ministrijas izmaiņas paredz, ka eksāmens būs nokārtots tad, ja:
- pretendents tā laikā nepieļaus nevienu būtisku kļūdu,
- nepieļaus vairāk kā divas vidēji smagas kļūdas vienā un tajā pašā vērtējuma kritērijā vai vairāk kā trīs vidēji smagas kļūdas,
- nepieļaus vairāk kā piecas nenozīmīgas kļūdas.
Ja topošo vadītāju neapmierinās eksāmena vērtējums, to mēneša laikā būs iespējams apstrīdēt Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kuras izveidota komisija savu atzinumu dos 30 dienu laikā. Ieviests arī speciāls teorētiskais eksāmens A kategorijas transportlīdzekļu vadītājiem (motociklistiem), ietverot jautājumus par tieši šiem vadītājiem nepieciešamajām, specifiskajām zināšanām. Šāds regulējums bija vajadzīgs, jo prakse pierādījusi, ka A kategorijas transportlīdzekļu vadītājiem ir jāapgūst specifiski jautājumi, kas netiek apgūti, veicot apmācību ar citas kategorijas transportlīdzekli. Paredzēts, ka jaunā braukšanas eksāmenu pieņemšanas kārtība CSDD tiks ieviesta ar 2010. gada 1. aprīli.
Vai šī jaunā eksāmenu pieņemšanas sistēma būs labāka par līdz šim esošo – to rādīs laiks, taču es neuzskatu, ka tā bija tik slikta, lai to mainītu. Satiksmes ministrijā laikam ir aizmirsuši to, ka braukšanas eksāmena vērtēšana punktos tika ieviesta tieši tādēļ, lai objektīvāk varētu novērtēt jaunā autovadītāja braukšanas prasmes un līdz šim tā darbojās nevainojami, tādēļ nav īsti skaidri tās atcelšanas iemesli. Daudzi uztraucas par to, ka pateicoties jaunajai vērtēšanas kārtībai tagad uz ielām parādīsies ļoti daudz vadītāju ar neatbilstošām braukšanas iemaņām. Citi, gluži pretēji, uzskata, ka eksāmenu nokārtot būs ļoti grūti. Iespējams, ka taisnība ir gan vieniem gan otriem. Gribētos ticēt, ka eksāmena pieņēmēji spēs objektīvi novērtēt katra jaunā auto vadītāja braukšanas prasmes un eksāmena vērtēšana nekļūs par ienesīgu peļņas avotu. Gribētos ticēt…