Blogs

0 Padomi lietota auto iegādei

Katru gadu pavasarī palielinās pieprasījums gan pēc lietotiem, gan jauniem automobīļiem. Daži grib nomainīt savus vecos spēkratus pret mazāk veciem. Jaunieši, kuri pa ziemu tikuši pie kārotās autovadītāja apliecības, arī vēlētos iegūt savus braucamos. Cilvēki pēta sludinājumus un klejo pa auto tirdzniecības plačiem, novērtēdami  piedāvājumu klāstu. Katrs sapņo iegādāties labu auto, kurš nebūtu pārāk dārgs, bet tomēr labi un uzticīgi kalpotu.  Kā tikt pie šāda auto, neiegrābjoties “slīkonī”, vai lietuviešu ‘’transformerī’’. Lūk daži padomi auto iegādē !

Kad esat nolūkojis vēlamo auto, kuru gribat pirkt, nepažēlojiet laiku un pārbaudiet šo auto visās iespējamajās datu bāzēs, kur varētu atrast informāciju par šo transportlīdzekli. Piemēram – Auto DNA.lv datu bāzē, pēc auto VIN numura var noskaidrot, vai auto nav bijis iesaistīts avārijās, vai nav zagts u.t.t. Arī pašmāju CSDD datu bāzē, var atrast daudz interesanta par Latvijā reģistrētu transportlīdzekli – vai nav grozīts odometra rādījums, kādas problēmas ir bijušas tehniskajā apskatē un citu informāciju. Dažas no šīm izziņām gan maksā naudu, bet tomēr ir vērts šķirties no pāris desmit eiro, lai mazinātu risku iegādāties, piemēram, pēc smagas avārijas atjaunotu auto, kurš izskatās gluži kā jauns, bet patiesībā izjuks jau pēc dažiem kilometriem.

Ja viss apmierina  – dosimies aplūkot noskatīto auto. Auto vēlams apskatīt skaidrā, saulainā laikā. Ja debesis ir apmākušās, vai rasina lietutiņš, var nepamanīt dažādus defektus krāsojumā u.t.t. Virsbūves vizuālā apskate:

  • pārbaudām, vai krāsa uz spārniem, kapota, durvīm, jumta ir vienādā tonī, ( ja ir atšķirība- auto ir bijis avārijā).
  • ar magnētu var pārbaudīt, vai krāsa visur ir vienādā biezumā. Ja kādā vietā magnēts pie krāsotās virsbūves nelīp, auto ir bijis sists un zem krāsas ir bieza špakteļa kārta.
  • vai atstarpes starp moldingiem un virsbūves elementiem ir vienādas. Kādas ir spraugas starp virsbūves paneļiem un lukturiem. Ja vienā pusē, starp motora pārsegu un spārnu, ir lielāka sprauga nekā otrā, vai arī starp bamperi un lukturi, katrā pusē ir atšķirīgas atstarpes, tad auto ir bijis avārijā.
  • vai uz visiem auto stikliem ir vienāds marķējums. Piemēram – ja pērkat VW, uz katra stikla jābūt šim logotipam. Ja uz kāda no stikliem šā marķējuma nav – stikls ir mainīts. Jautājums – kāpēc?
  • vai visas durvis  viegli veras vaļā un ciet. Pārbaudām durvju gumijas, vai ir savā vietā un, vai uz gumijām nav krāsojuma pēdas. (Auto ir pārkrāsots pēc avārijas.)
  • apskatām auto riepu protektoru. Ja kādai riepai viens sāns nodilis vairāk nekā otrs – ir problēmas ar savirzi.

Salona apskate:

  • izritinam līdz galam visas drošības jostas un pārliecināmies, ka uz tām nav pelējuma vai ūdens pēdas. Ja ir – auto ir slīkonis. Bēdziet no šāda automobīļa.
  • Vai salonā neož pēc pelējuma.
  • Vai salona nolietojums atbilst odometra rādījumam. Auto ar mazu nobraukumu, bet apdilušu stūri, pedāļiem un izsēdētiem sēdekļiem liecina par apmānu.
  • Ja spidometrā ātrums norādīts gan km/h gan mph mērvienībās, tad auto ir vai nu ‘’anglis’’ ar pārliktu stūri, vai amerikānis, kurš visticamāk ir iegādāts kādā izsolē ar kādu būtisku defektu un tagad ievests Eiropā. ( No šāda auto vajadzētu atteikties ).
  • bagāžnieka nodalijumā paceļam rezerves riteni un pārliecināmies, ka tur nav metināšanas pēdas. Ja ir – auto ir cietis avārijā.

Motora nodalijuma apskate:

  • ja dzinējs ir pārāk tīrs – varbūt īpašnieks kaut ko mēģina slēpt. Pārliecinieties, vai uz zemes zem mašīnas nav eļļas, vai dzesēšanas šķidruma pēdu.
  • pārbaudām, vai motora eļla un dzesēšanas šķidrums ir līmenī. Ja nav – tas liecina par problēmām ar dzinēju.
  • motoreļļai ir jābūt šķidrai un bez skābas, vai degšanas smaržas. Ja uz motoreļļas mērstieņa, vai kartera vāciņa iekšpuses, ir pienainas krāsas nogulsnes, tad dzesēšanas šķidrums ir atradis ceļu līdz karterim un tādu auto pirkt nedrīkst.
  • pārbaudām, vai motora nodalijumā nav metināšanas pēdas.

Pēc iedarbināšanas:

  • kad iedarbinam auto, dzinējam tukšgaitā jādarbojas vienmērīgi, bez jebkādiem trokšņiem.
  • zili dūmi no izpūtēja liecina, ka dzinējam ir bijusi liela slodze, un tas ir nolietojies. Būs nepieciešams kapitālais remonts, vai dzinēja maiņa.
  • kad auto ir iedarbināts, pārliecināmies, vai panelī nedeg ‘’check engine’’ lampiņa. (Oranža lampiņa ar dzinēja kontūru). Ja lampiņa nedeg, tad tā ir izņemta, vai aizkrāsota lai slēptu kādu defektu.
  • pārbaudām, vai stūre no viena gala līdz otram griežas vienmērīgi, bez jebkādiem krakšķiem,  vai viegli ieslēgt visus pārnesumus.
  • pārliecināmies kā strādā logu pacēlāji, spoguļi, ventilācija, kodicionieris, logu tīrītāji, sēdekļu apsilde, navigācija, CD u.t.t. Ja kaut kas nestrādā, ir pamats kaulēties par auto cenu.
  •  Pārbaudām vai visas ekstras, kuras auto pārdevājs ir konkrētajam auto norādījis, tik tiešām šim auto ir.

Pēc testa brauciena, ja vis ir pārbaudīts un auto šķiet gana labs, pienācis laiks izteikt pārdevējam nopietnāku piedāvājumu un izvirzīt obligātu noteikumu – pirms auto pirkšanas auto pārbaudīt servisā. Ja ar auto vis ir kārtībā – pārdevējs noteikti piekritīs.

Ceru, ka šie padomi nevienam vien autovadītājam palīdzēs iegādāties labu auto.

25.11.2019

Nedaudz par mani

Mans vārds ir Normunds Kolāts un par B kategorijas praktiskās braukšanas apmācības instruktoru strādāju kopš 2007. gada (apliecības Nr. 003114). Apmācību veicu gan krievu, gan latviešu valodās. Savs darbs ļoti patīk un to veicu ar pilnu atdevi, jo apzinos, ka tieši no mana darba rezultātiem būs atkarīgs tas, cik droši un pārliecinoši jaunais automobiļa vadītājs jutīsies satiksmē, vai neapdraudēs sevi un citus satiksmes dalībniekus.

  • Apmācu jebkuras autoskolas audzēkņus, kā arī tos, kuriem, dažādu iemeslu dēļ, autovadītāja tiesības ir anulētas, vai arī vadītāja apliecība ir iegūta, taču braukšanas iemaņas ir zudušas.
  • Apmācu kursantus, kuriem instruktors ir, bet, kuri vēlas izbraukt ar citu instruktoru, izmēģināt citu automašīnu vai, sava instruktora aizņemtības dēļ, nevar izbraukt tik daudz, cik viņi to vēlētos.
  • Veicu pārbaudes braucienus pirms valsts eksāmena, ja kursants uzskata, ka viņš brauc pietiekoši labi, taču instruktors, kādu iemeslu dēļ, viņu uz eksāmenu vēl nelaiž.

Katram kursantam cenšos atrast individuālu apmācības pieeju. Ja apmācāmā persona vēlas iegūt b kategorijas vadītāja apliecību pēc iespējas īsākā laika periodā – nodarbības tiek organizētas biežāk. Ja kursants, personīgu iemeslu dēļ (darbs, mācības), nevar tikt uz nodarbībām no rīta vai pa dienu, braukšanas apmācību iespējams organizēt arī vēlu vakarā, kā arī brīvdienās un svētku dienās. Ja redzu, ka, tuvojoties valsts eksāmenam, kursants sāk pārmērīgi uztraukties, organizēju braukšanu tieši pirms eksāmena, lai kursants atgūtu ticību saviem spēkiem, nomierinātos un psiholoģiski būtu gatavs eksāmenam. Par braukšanas apmācības kvalitāti varēsiet spriest jau pēc pirmās nodarbības. Mācību automašīnu vienmēr uzturu labā tehniskā stāvoklī, sekoju, lai salonā būtu tīrība un braukšanas apmācība būtu maksimāli patīkama. Pēc dabas esmu mierīgs, nosvērts, ar labu humora izjūtu. Cenšos nekad nepacelt balsi uz kursantu jo, ja tas ir jādara, tad tas nozīmē tikai to, ka pats kaut ko neesmu viņam iemācījis. Lielu prieku sagādā katrs kursants, kurš mana darba rezultātā, iegūst ilgi gaidīto vadītāja apliecību. Brīvajā laikā lasu grāmatas, spēlēju ģitāru, nodarbojos ar zemūdens medībām un atpūšos pie dabas.