Padomi un ieteikumi

Autoskolas izvēle

Lai pēc iespējas ātrāk tiktu iegūta vadītāja apliecība, būtiska loma ir pareizas autoskolas un braukšanas instruktora izvēlei. Autoskolu ir ļoti daudz un tās ir dažādas, katrā savi nosacījumi, atlaides, piedāvājumi – kā lai neapjūk?!

Gandrīz katrai autoskolai internetā ir sava mājas lapa, taču pēc tām ir grūti noteikt, cik kvalitatīva un piemērota ir konkrētā autoskola.

Vislabākais veids, kā izvēlēties autoskolu, ir izmantot draugu, paziņu un radinieku ieteikumus, kuri nesen paši ieguvuši autovadītāja apliecību. Ieejiet CSDD mājas lapā, kurā iespējams apskatīt statistikas informāciju par visām autoskolām, pievērsiet uzmanību to sekmības procentam. Ja esat sākuši braukšanas apmācību pie kāda instruktora vēl pirms iestāšanās autoskolā, painteresējieties kādu autoskolu viņš ieteiktu.

Neiesaku iet uz autoskolām, kuras sola ļoti lielas atlaides – samaksāsiet daudz vairāk nekā bijāt plānojuši. Neparakstiet līgumu ar pirmo autoskolu, kura jums ir vistuvāk.

Pirms parakstāt līgumu ar autoskolu, obligāti to izlasiet. Nereti līgumi ir sastādīti tādā veidā, ka autoskolai ir tikai tiesības, bet kursantam ir tikai pienākumi. Iepazīstoties ar līgumu pievērsiet uzmanību sekojošiem punktiem:

  • Autoskolas tiesības un pienākumi
  • Klienta tiesības un pienākumi
  • Noteiktie obligātie maksājumi
  • Kārtība, kādā tiek kārtoti autoskolas noteiktie eksāmeni (prasības, nosacījumi, vai ir skolas braukšanas eksāmens, eksāmena derīguma termiņš utt.)
  • Kārtība, kādā tiek risināti strīdi un nesaskaņas

Par piedāvātā līguma atbilstību valsts likumdošanai iespējams konsultēties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, Rīgā, K. Valdemāra iela 157, LV – 1013, tel. 3717212688.

Lasot līgumu, pievērsiet uzmanību tam, vai līgumā nav ietverti tādi punkti, kā maksa par braukšanas instruktora maiņu vai soda nauda par to, ka neesat iemācījies braukt līgumā paredzētajā termiņā, jo nereti laiks, kuru piedāvā autoskola, lai iemācītos vadīt transportlīdzekli, ir par mazu.

Pirms līguma parakstīšanas, nekautrējieties prasīt, lai šādi punkti tiktu mainīti, ja tas netiek darīts – līgumu neparakstiet un izvēlieties citu autoskolu.

Līguma beigās pievērsiet uzmanību punktam par kārtību, kādā tiek risināti strīdi un nesaskaņas. Ja redzat, ka strīdi tiek izskatīti šķīrējtiesā viena tiesneša sastāvā, neiesaku parakstīt šādu līgumu, jo strīda gadījumā būsiet zaudētājs.

Neiesaku izvēlēties autoskolas, kurās ir skolas braukšanas eksāmens. Ja skolai trūkst apmācāmo personu, šāda eksāmena kārtošana var kļūt par labu peļņas avotu, jo eksāmenu var nākties kārtot vairākas reizes. Tā vietā, labāk pirms valsts eksāmena izbraukt ar citu instruktoru, lai viņš novērtē jūsu prasmes.

* Sakarā ar 2005. gada 15. februāra MK noteikumiem Nr.131, mācību iestādēm ir pienākums informēt apmācāmās personas par instruktoriem, kuriem ir tiesības veikt attiecīgās kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācību, bet apmācāmajām personām ir tiesības brīvi izvēlēties instruktoru, pie kura notiks braukšanas apmācība. Kas nozīmē to, ka autoskolas nav tiesīgas pieprasīt maksu par to, ja negribat šīs autoskolas instruktoru vai gribat to nomainīt pret citu.

* Darbā esmu saskāries ar daudzām autoskolām, zinu to pozitīvās un negatīvās puses un, ja nevarat izvēlēties autoskolu, zvaniet vai rakstiet man – centīšos palīdzēt!

Uz augšu

Braukšanas instruktora izvēle

No pareizas braukšanas instruktora izvēles būs atkarīgs tas, cik ātri un kvalitatīvi jūs iemācīsieties vadīt transportlīdzekli. Šī izvēle ir kā loterija – varat zaudēt un varat arī vinnēt.

Pirmkārt, vadieties pēc draugu, radu vai paziņu ieteikumiem, jo tas ir visdrošākais veids, kā nokļūt laba braukšanas instruktora paspārnē. Interneta mājas lapā www.instruktori.lv iespējams atrast ļoti daudz braukšanas instruktorus, informāciju par katru no tiem (tālruni, automašīnas marku, citu kursantu atsauksmes u.c.). Ja esat izvēlējušies kādu, tad ieejiet CSDD mājas lapā un paskatieties, kāds ir šī instruktora sekmības procents. Šeit gan jāpiezīmē, ka ļoti objektīvs šis reitings nav, jo pazīstu daudz labus un profesionālu instruktorus, kuru sekmības procents ir salīdzinoši zems, taču tas ir tādēļ, ka kursantiem, kādu iemeslu dēļ, nav paveicies ar pirmo reizi nokārtot valsts eksāmenu. Arī man pašam ir bijuši gadījumi, kad esmu palaidis uz eksāmenu kursantu, kurš ir pilnībā sagatavots valsts eksāmenam, tomēr eksāmena laikā sāk uztraukties, apjūk un gala rezultātā eksāmenu nenokārto, turpretim kursants ar ne visai labām braukšanas iemaņām eksāmenu nokārto ar pāris nenozīmīgām kļūdām.

Ja savu izvēlēto braukšanas instruktoru CSDD sarakstā atrast nevarat, neiesaku viņu ņemt, jo ļoti iespējams, ka viņš nav licencēts, vai arī licence ir anulēta. Tāds instruktors par braukšanas apmācības nodarbībām var no jums „izvilkt” daudz naudas, neko nopietni neiemācot un, kad pirms eksāmena vajadzēs parakstīt braukšanas karti, vienkārši pazust. Šādu gadījumu nav mazums. Tādēļ nekautrējieties jau pirmajā nodarbībā palūgt instruktoram uzrādīt savu instruktora apliecību – pievērsiet uzmanību tam, vai nav beidzies tās derīguma termiņš.

Reāls piemērs – pie manis, no cita instruktora, pārnāca meitene, kura bija nobraukusi jau 60 mācību stundas. Kā izrādījās, pārsvarā tika braukts tikai pa Zaķu salu un vienu maršrutu, kur eksāmenu automašīnu nekad neesmu pat redzējis. Tādēļ, ja jūtat, ka apmācību process sāk ievilkties garumā, droši pamēģiniet pabraukt ar citu instruktoru, lai viņš objektīvi novērtē jūsu prasmes un iemaņas.

Ja jūtat, ka kontakts ar savu instruktoru nav izveidojies, šis cilvēks jums liekas nepatīkams – nemokiet sevi un nomainiet instruktoru.

Par braukšanas instruktoru daudz pastāsta arī tas, kā viņš ir ģērbies, vai ir noskujies, vai a/m ir tīra. Ja instruktors var atļauties uz darbu braukt nevīžīgi saģērbies, transportlīdzeklī uz grīdas mētājas, piemēram, lupatas vai tukšas pudeles, tad visdrīzākais, ka arī pret savu darbu viņš attieksies tikpat nevīžīgi.

Ja jums ar braukšanas instruktoru ir jāslēdz līgums, uzmanīgi ar to iepazīstieties un nesteidzieties to parakstīt (paņemiet līgumu uz mājām un mierīgā gaisotnē to izlasiet). Bieži vien līgumā ir ietverti tādi punkti, kuri ir pilnīgi nelikumīgi. Piemēram, ja apmācību procesā, kursanta vainas pēc, mācību transportlīdzeklim tiek nodarīti kādi bojājumi vai ir notikusi avārija, zaudējumus sedz kursants. Šāds punkts ir nelikumīgs, jo mācību procesā jūs neesat vadītājs. Par transportlīdzekli pilnu atbildību nes instruktors. Neparakstiet līgumu, ja redzat, ka par nokavēšanos vai neierašanos uz braukšanu, par nākamo braukšanas reizi jāmaksā divkāršā apmērā, vai arī, ja nenoliekat ar pirmo reizi skolas braukšanas eksāmenu, ir jāatgriežas pie instruktora un jānobrauc konkrētas stundas par dubultu samaksu.

* Pirms izvēlēties instruktoru, rūpīgi visu apsveriet un neizvēlieties pirmo kurš pagadās. Labu instruktoru netrūkst, taču viņu vajag atrast, lai veicas!

Uz augšu

Tehniskie jautājumi pirms braukšanas eksāmena

1. Paskaidrot riteņa maiņas gadījumā veicamo darbību secību un šajā gadījumā ievērojamos drošības pasākumus.

Atbilde: Izslēdzam a/m dzinēju. Ieslēdzam stāvbremzi un 1. pārnesumu. Ja stāvēšana dotajā vietā ir aizliegta vai var tikt radīti traucējumi satiksmei, ieslēdzam avārijas gaismas signalizāciju un izliekam avārijas zīmi. Atkarībā no tā, kurš ritenis ir jānomaina, pa diagonāli pretējo riteni no abām pusēm nostiprinām ar ķīlīšiem vai akmeņiem. Ja tiek mainīts priekšējais kreisās puses riteni – ķīlīšus liekam zem aizmugurējā labās puses riteņa. No bagāžas nodalījuma izņemam rezerves riteni, domkratu un uzgriežņu atslēgu. Atbrīvojam visus maināmā riteņa uzgriežņus. Uzstādām domkratu, vērojot, lai zem tā būtu maksimāli ciets un gluds pamats. Paceļam automašīnu, noskrūvējam uzgriežņus, noņemam riteni. Uzstādām rezerves riteni un ar roku pieskrūvējam uzgriežņus. Nolaižam a/m no domkrata un spēcīgi pieskrūvējam uzgriežņus. Ieliekam bagāžas nodalījumā bojāto riteni un instrumentus. Izslēdzam avārijas gaismas signalizāciju un noņemam avārijas zīmi.

* Padoms: Pievelkot klāt uzgriežņus, vienmēr to darām pa diagonāli, lai ritenis precīzi iegultos savā vietā. Ja ir veikta riteņa nomaiņa, pat, ja riteņi ir mainīti autoservisā, pēc nobrauktiem 20 – 30 kilometriem, pārbaudiet, vai kāds no uzgriežņiem nav kļuvis vaļīgs.

2. Paskaidrot un pārbaudīt, kā papildināt eļļas līmeni motora karterī.

Atbilde: Atveram motora pārsegu. Izvelkam mērstieni un noslaukām to. Mērstieņa apakšējā daļā ir divas atzīmes, pēc kurām var noteikt motora eļļas zemāko un augstāko līmeni. Ievietojam mērstieni atpakaļ vietā un atkal izņemam ārā. Vērojam, vai eļļas līmenis uz mērstieņa nav mazāks par apakšējo atzīmi. Ja līmenis nav normas robežās, ir nepieciešams to papildināt. Uz motora bloka atrodas skrūvējams vāciņš, uz kura ir eļļas kanniņas simbols. Atskrūvējam šo vāciņu un tvertnē lejam eļļu, kamēr tiek sasniegts vajadzīgais līmenis uz mērstieņa.

* Padoms: Pirms papildināt eļļu, noskaidrojiet kāda tieši eļļa ir vajadzīga jūsu a/m modelim. To var uzzināt pēc a/m dokumentiem, vai jebkurā autoservisā.

3. Paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzeses sistēmā.

Atbilde: Atveram motora pārsegu. Motora priekšējā daļā atrodas radiators, kurā atrodas motora dzesēšanas šķidrums. Braukšanas laikā dzesēšanas šķidrums cirkulē un neļauj motoram pārkarst. Ja šķidrums ir par maz, a/m kontroles panelī izgaismojas attiecīgais simbols, kurš brīdina vadītāju par nepieciešamību papildināt dzesēšanas šķidrumu. Ja radiatoram ir izplešanās trauks, uz tā būs maksimālā un minimālā līmeņa atzīmes – dzesēšanas šķidrumam jābūt starp šīm atzīmēm. Ja šāda trauka nav, līmenim jābūt 10 mm virs radiatora caurulītēm. Lai to pārbaudītu, jāievēro īpaša piesardzība, lēnām atskrūvējam radiatora vāciņu (vēlams ar cimdu vai drānas gabalu), pārliecināmies, kāds ir šķidruma līmenis un, ja nepieciešams, papildinām to. Radiatorā tiek pildīts tosols vai antifrīzs.

* Padoms: Nekad nemēģiniet atvērt radiatora vāciņu tūlīt pēc a/m dzinēja izslēgšanas. Jānogaida vismaz 10-15 minūtes un tikai tad, ievērojot piesardzību, atveram vāciņu, jo pretējā gadījumā iespējama applaucēšanās ar tvaiku.

4. Paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt bremžu šķidruma līmeni.

Atbilde: Atveram motora pārsegu. Bremžu šķidruma tvertne gandrīz vienmēr atrodas pretim bremžu pedālim. Arī uz šīs tvertnes ir maksimālā un minimālā līmeņa atzīmes. Šķidruma līmenim jābūt starp šīm atzīmēm. Ja līmenis ir mazāks, atveram tvertnes vāciņu un līmeni papildinām ar tādas markas šķidrumu, kāds norādīts a/m dokumentācijā.

* Padoms: Ja, braucot un bremzējot, a/m kontroles panelī periodiski iedegas simbols, kurš brīdina, ka kaut kas nav kārtībā ar bremžu sistēmu, nekavējoties pārbaudiet bremžu šķidruma līmeni. Ja līmenis ir normas robežās, tad iespējams, ka ir nodilušas bremžu uzlikas un ir nepieciešama to nomaiņa. Ja turpināsiet braukt ar šādām uzlikām, tās nodils pavisam, kas rezultātā var novest pie bremžu disku bojājuma.

5. Pārbaudīt šķidruma līmeni logu mazgātāju tvertnē un, ieslēdzot stikla tīrītājus dažādos režīmos, pārbaudīt to darbību.

Atbilde: Par to, ka logu tīrītāja šķidrums nav pietiekošā līmenī, parasti signalizē kontroles lampiņa a/m mēraparātu panelī. Atveram motora pārsegu un atrodam logu tīrīšanas šķidruma tvertni. Uz tvertnes vāciņa parasti ir simbols vai uzraksts, ka šinī tvertnē atrodas ūdens. Atveram vāciņu un piepildām tvertni ar logu tīrīšanas šķidrumu. Pēc tam ieslēdzam logu tīrītājus dažādos režīmos, sākot ar lēnāko.

* Padoms: Daudzi vadītāji vasarā logu tīrīšanai izmanto ūdeni. To var darīt, taču jāvēro, lai pirms pirmajiem saliem ūdens tiktu nomainīts pret salu noturīgu, specializētu logu tīrīšanas šķidrumu, jo pretējā gadījumā ūdens tvertnē var sasalt, kā rezultātā var tikt bojāta logu tīrītāju šķidruma tvertne.

6. Ieslēgt ārējās apgaismes ierīces vai avārijas gaismas signalizāciju un pārbaudīt to darbību. Ieslēgt gabarītuguņus, tuvās gaismas, tālās gaismas, virzienrādītājus (pa labi/kreisi), ieslēgt avārijas gaismas signalizāciju, izkāpt no a/m un pārbaudīt vai tā darbojas.

Atbilde: Lai pārbaudītu atpakaļgaitas vai bremžu uguņus, var palūgt citas personas palīdzību, vai var piebraukt atpakaļgaitā, piemēram, pie garāžas durvīm. Nospiežot bremžu pedāli, uz durvīm būs redzams, vai visi uguņi deg.

* Padoms: Ja konstatējat, ka, ieslēdzot virzienrādītāju uz vienu pusi, tas strādā ar daudz mazākiem intervāliem, nekā uz otru, tad pārbaudiet, vai nav izdegusi kāda no virzienrādītāju lampiņām.

7. Paskaidrot, kā pārbaudīt gaisa spiedienu riepās, paskaidrot pārāk liela vai pārāk maza gaisa spiediena negatīvās sekas.

Atbilde: Spiedienu riepās mēra ar gaisa manometru. Parasti vieglajām a/m aizmugurējās riepās gaisa spiediens ir 2 atmosfēras un par 0,2 atmosfērām vairāk – priekšējās riepās. Atšķirība ir tādēļ, ka a/m priekšējā daļa ir smagāka, jo tur atrodas motors, tādēļ arī priekšējās riepas ir jāpiepumpē nedaudz vairāk. Piemēram, ja aizmugurējās riepās spiediens ir 2 atmosfēras, tad priekšējās riepās jābūt 2,2 atmosfērām. Ja riepā spiediens ir pārāk liels, samazinās riepas kontakta laukums ar brauktuvi, saķere ar ceļu kļūst mazāka, kas var izraisīt sānslīdi. Ja spiediens riepās nav pietiekošs tā deformējas un braukšanas laikā automašīnu “velk” uz to pusi, kurā ir mazāks spiediens.

* Padoms: Spiedienu riepās pārbaudiet vismaz reizi nedēļā. Ja no rītiem, veicot a/m vizuālo apskati, konstatējat, ka kādā no riepām spiediens ir par mazu, tuvākajā degvielas uzpildes stacijā pārbaudiet spiedienu. Pēc pārbaudes pārliecinieties, vai riepas ventilis nelaiž ārā gaisu. Vienkāršākais pārbaudes veids – ar siekalām aiztaisīt ventili.

8. Noteikt vai a/m ir aprīkota ar ziemas vai vasaras riepām, paskaidrot ziemas riepu ekspluatācijas īpatnības, izskaidrot riepu protektora zīmējuma augstuma pārbaudi un bīstamību, braucot ar riepām, kurām nodilis protektors.

Atbilde: Ziemas riepas no vasaras riepām var atšķirt pēc uzrakstiem vai simboliem uz riepas sāna. Uz ziemas riepām jābūt uzrakstam WINTER vai arī uz riepas sāna ir sniegpārsliņas, sniegavīriņa, vai sniegotu simbols. Riepas iespējams atšķirt arī pēc protektora zīmējuma. Ja vasaras riepai protektora kubiki ir gludi, tad ziemas riepai, lai palielinātu riepas saķeri ar ceļu, katrs protektora kubiks ir sadalīts ar sīkiem zāģa veida griezumiem. Ziemā protektora dziļumam jābūt ne mazākam par 4 mm, vasarā ne mazākam par 1,6 mm. Ja protektora dziļums ir mazāks, riepām pilnībā var pazust saķere ar ceļu, kas var izraisīt sānslīdi un beigties ar avāriju. Vasarā, braucot ar nodilušu protektoru lietus laikā, palielinās sānslīdes un akvaplanēšanas iespējamība.

9. Paskaidrot kontroles mēraparātu nozīmi.

Atbilde: Spidometrs – rāda pārvietošanās ātrumu (km/h). Tahometrs – rāda motora apgriezienus (ja tahometra bultiņa ir uz 2, tad apgriezieni ir 2000 minūtē).Odometrs rāda nobraukto kilometru daudzumu. Ja kontroles panelī iedegas zila lampiņa – ir ieslēgta tālās gaismas. Ja braucot kontroles panelī iedegas oranžs, vai dzeltens kontroles signāls, tas brīdina vadītāju, ka ar a/m kaut kas nav kārtībā un ir nepieciešams noskaidrot brīdinājuma kontrollampiņas iedegšanās iemeslu. Ja esot kustībā, automobilim kontroles panelī iedegas kāda no sarkanās krāsas kontrollampiņām, tā signalizē, ka automobilim ir nopietna tehniska problēma un tālāk braukt nedrīkst. Nekavējoties jāapstādina a/m, jāizslēdz dzinējs un jānoskaidro kontrollampiņas iedegšanās iemesls.

* Piemērs: Ja eļļas līmenis motorā ir par mazu, kontroles panelī iedegsies oranžas krāsas eļļas kanniņas simbols, kurš brīdina vadītāju, ka nepieciešams papildināt eļļas līmeni motora karterī. Ja vadītājs šo signālu ignorē un turpina braukt, pēc kāda laika iedegsies sarkanas krāsas eļļas kanniņas simbols, kurš brīdina vadītāju, ka eļļas līmenis ir kritiski zems. Ja vadītājs ignorē arī to, tas neglābjami novedīs pie motora bojājumiem un remonts var izmaksāt vairākus simtus eiro.

10. Paskaidrot kruīza kontroles lietojuma mērķi un ieguvumus, galvenās atšķirības starp kruīza kontroli un adaptīvo kruīza kontroli, galvenie riski lietojot kruīza kontroli un adaptīvo kruīza kontroli.

Atbilde: Transporta līdzekļiem, kuriem ir kruīza kontroles funkcija, var iestatīt jebkādu braukšanas ātrumu un kruīza kontroles sistēma šo ātrumu automātiski uztur. (Autovadītājam akseleratora pedālis nav jāspiež).

Galvenā atšķirība starp parasto kruīza kontroli un adaptīvo ir tāda, ka adaptīvā kruīza kontrole automātiski samazinās braukšanas ātrumu, ja to izdarīs priekšā braucošais transportlīdzeklis un pēc tam to atkal kāpinās līdz iestatītajam ātrumam, ja priekšā braucošais to palielinās.

Braucot garākus ceļa posmus kruīza kontrole ir nenovērtējams palīgs autovadītājam, jo vairs nav jākontrolē spidometrs, kājas ir atslābinātas, un pat pēc gara brauciena vadītājs nejūtas pārguris. Galvenais risks, lietojot kruīza kontroli, ir tāds, ka tā samazina autovadītāja modrību, līdz ar ko palielinās vadītāja reakcijas laiks avārijas situācijās.

11. Paskaidrot kāds ir motora eļlas maiņas intervāls.

Atbilde: Motora eļla ir jāmaina pēc katriem nobrauktiem 15000 km.

12. Paskaidrot ar kādām bremzēm ir aprīkots jūsu auto.

Atbilde: Darba bremze un stāvbremze.

13. Kas ir distances sensori un to darbības principi;

Atbilde: Distances sensori atvieglo attāluma noteikšanu līdz šķērslim novietojot transportlīdzekli stāvēšanai. Akustiskais brīdinājuma signals, ļauj zināt cik tālu no Jums ir transportlīdzeklis, vai cits objekts. Distances sensori izmēra attālumu līdz tuvākajam šķērslim transportlīdzekļa aizmugurē, vai priekšā. Tuvojoties šķērslim ,skan akustiskais  brīdinājuma tonis un tā biežums palielinās. Kad esat 30 cm.attālumā no šķēršļa , brīdinājuma signals kļūst nepārtraukts. Distances sensori parasti tiek iebūvēti transportlīdzekļu priekšējā, vai aizmugurējā buferī.

14. Sadursmes brīdināšanas sistēma un automātiskā bremzēšanas sistēma, darbības principi;

Atbilde: Ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar sadursmes brīdināšanas sistēmu, tad bīstami pietuvojoties šķērslim, mašīnas dators aktivizē skaņas signālu un vizuālu paziņojumu BREAK (bremzē). Jābremzē ir vadītājam!!!

Savukārt ja transportlīdzeklis ir aprīkots ar automātiskās bremzēšanas sistēmu, tad bīstamības gadījumā mašīna bremzē pati.

15. Līniju asistents un aklās zonas sensori, to darbības principi.

Atbilde: Līniju asistents ar skaņas signālu un vizuālas informācijas palīdzību datora ekrānā, brīdina auto vadītāju par nekontrolētu tuvošanos ceļa horizontālajam apzīmējumam.( neuzmanība, aizmigšana).

Visām automašīnām spoguļos ir aklā zona. Kad cits ceļu satiksmes dalībnieks atrodas Jūsu auto spoguļu aklajā zonā, spogulī iedegas sarkanas vai oranžas krāsas signals, kas brīdina, ka aklajā zonā atrodas cits transportlīdzeklis.

Uz augšu

Kā vieglāk nokārtot braukšanas eksāmenu

Vadītāja apliecības iegūšana ir ļoti svarīgs mirklis katra cilvēka dzīvē. Kādam tas izdodas jau ar pirmo braukšanas eksāmena kārtošanas reizi, citam nedaudz vēlāk. Eksāmena rezultāts ir atkarīgs ne tikai no zināšanām, kuras jums ir sniedzis braukšanas instruktors, bet arī no jūsu emocionālā stāvokļa pirms eksāmena. Pārmērīgi liels uztraukums var negatīvi iespaidot eksāmena iznākumu, pat, ja jūsu braukšanas iemaņas ir ļoti labas. Atcerieties to, ka eksaminators nesēž jums blakus, lai jūs speciāli izgāztu eksāmenā. Viņa galvenais uzdevums ir pārbaudīt jūsu braukšanas prasmes un objektīvi izvērtēt, vai tās ir pietiekami augstā līmenī, lai varētu jums piešķirt vadītāja apliecību.

Sniegšu dažus padomus, kā veiksmīgi nokārtot braukšanas eksāmenu:

  • Uzmanīgi klausieties katru eksaminatora komandu. Ja kaut kas nav skaidrs, nebaidieties palūgt komandu atkārtot vai to paskaidrot.
  • Tiklīdz saņemat komandu, samaziniet braukšanas ātrumu un pārdomājiet veicamo manevru, novērtējiet apkārtējo situāciju (ceļa zīmes, ceļa apzīmējuma līnijas, braukšanas priekšrocības, tramvaja sliežu esamību, gājēju klātbūtni), nosakiet uz brauktuves ieņemamo stāvokli.
  • Pēc manevra pabeigšanas, centieties nekavēt satiksmi, pēc iespējas ātrāk sasniedzot atļauto braukšanas ātrumu.
  • Ja viena pēc otras tiek dotas divas komandas, jābūt ļoti uzmanīgam, jo iespējams, ka otrā komanda ietekmē pirmās komandas izpildi.
  • Nogriežoties krustojumā pa kreisi vai pa labi, nesteidzieties pēc iespējas ātrāk veikt manevru, nogriežoties samaziniet braukšanas ātrumu un aplūkojiet ceļa zīmes brauktuves sākumā – vai nav vienvirziena ceļš, kādi ir ātruma ierobežojumi utt.
  • Uzbraucot uz galvenā ceļa, neriskējiet, bet sagaidiet drošu brīdi, lai, veicot manevru, nevienam netraucētu, bet, ja nu tomēr izbraucāt un redzat, ka tuvojas transportlīdzeklis, dariet visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk uzņemtu atļauto ātrumu.
  • Atcerieties, ka nogriežoties krustojumā pa labi vai pa kreisi, kā arī izbraucot no apļa, jādod ceļš gājējam. Tieši par šī noteikuma neievērošanu, visbiežāk beidzas braukšanas eksāmens.
  • Ja uz ceļa ir nestandarta situācija, piemēram, auto avārija, izkritusi krava vai ceļa remonts, laicīgi samaziniet braukšanas ātrumu un nesteidzieties bīstamo vietu apbraukt pēc iespējas ātrāk. Novērtējiet situāciju gan priekšā, gan aizmugurē un tikai tad veiciet manevru.
  • Kursanti bieži pieļauj kļūdas, veicot pārkārtošanos joslās – pirms pārkārtošanās citā joslā, novērtējiet situāciju aizmugurē un pārliecinieties, vai uz brauktuves nav nepārtrauktās līnijas, kuras šo manevru aizliegtu.
  • Ja, izpildot eksaminatora komandu, esat nokļūdījies un iebraucis joslā, no kuras ceļa zīme vai nepārtrauktā līnija šī manevra izpildi aizliedz, nemēģiniet akli pildīt šo komandu, jo tādā gadījumā eksāmens būs beidzies. Brauciet tur, kur šī josla atļauj braukt – būs pieļauta vidēji smaga kļūda par novirzīšanos no maršruta, taču eksāmenu varēsiet tupināt.
  • Ja, neuzmanības dēļ, iebraucāt krustojumā, kurā izveidojies sastrēgums, nekavējoties samaziniet braukšanas ātrumu līdz minimumam, brauciet ļoti lēnām, jo varbūt priekšējie transportlīdzekļi sāks kustību un jūs pārbrauksiet krustojumu bez apstāšanās tajā.

* Atcerieties, ka eksāmena laikā jums nekur nav jāsteidzas un neviens jums pakaļ nedzenās – lēnāk brauksiet, tālāk tiksiet.

Uz augšu

Vadīšanas eksāmena norise un vērtēšana

Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts, lai pārbaudītu pretendenta braukšanas iemaņas un prasmi iekļauties kopējā transportlīdzekļu plūsmā, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumus un neapdraudot sevi un pārējos satiksmes dalībniekus.

Vadīšanas eksāmens jākārto ar CSDD automobili, kas aprīkots ar mehānisko pārnesumkārbu. Vadīšanas eksāmenu iespējams kārtot arī ar automobili, kurš aprīkots ar automātisko pārnesumkārbu. Šādā gadījumā pēc CSDD eksāmenu nokārtošanas vadītājs saņems B kategorijas vadītāja apliecību ar 78.ierobežojumu kodu, kas dos tiesības vadīt transportlīdzekli tikai ar automātisko pārnesumkārbu. Ja šis vadītājs vēlāk vēlēsies iegūt tiesības braukt arī ar automobili, kurš aprīkots ar mehānisko pārnesumkārbu, tad CSDD būs jānokārto braukšanas eksāmens ar mehānisko pārnesumkārbu (bez autoskolas kursu apmeklēšanas) un jāapmaina vadītāja apliecība.

Eksāmena automobili, speciālos manevrus, kā arī CSDD inspektoru, pie kura pretendentam jākārto šis eksāmens, nosaka speciāla datorprogramma.

Vērtējums

Vadīšanas eksāmena laikā inspektors vērtē pretendenta zināšanas, iemaņas un prasmes (kompetences) pārvaldīt transportlīdzekli un droši piedalīties ceļu satiksmē. Inspektors braukšanu vērtē kopumā un ņem vērā vispārējo priekšstatu par pretendentu, ko veido apstākļiem piemērota un pārliecinoša transportlīdzekļa vadīšana, ceļa apstākļu un laikapstākļu, kā arī pārējo satiksmes dalībnieku (īpaši – mazākaizsargāto) vērā ņemšana, ceļu satiksmes situācijas izpratne un iespējamās bīstamības prognozēšana.

Pretendenta kompetence tiek vērtēta šādos līmeņos:

  • Labi – kompetences līmenis atbilst nepieciešamajam, pretendents stabili iekļaujas ceļu satiksmē, nerada draudus sev vai citiem satiksmes dalībniekiem, zina un prot izmantot galvenās normatīvo aktu prasības, ievēro ceļu satiksmē vispārpieņemtās normas, izprot satiksmes situāciju un pieņem atbilstošus lēmumus;
  • Pietiekami – kompetences līmenis atbilst minimāli nepieciešamajam, pretendents kopumā iekļaujas ceļu satiksmē, nerada draudus sev vai citiem satiksmes dalībniekiem, zina un prot izmantot galvenās normatīvo aktu prasības, ievēro ceļu satiksmē vispārpieņemtās normas, izprot satiksmes situāciju un pieņem atbilstošus lēmumus, bet nepieciešami uzlabojumi un tālāka patstāvīga attīstība;
  • Nepietiekami – kompetences līmenis neatbilst minimāli nepieciešamajam, pretendents nespēj iekļauties ceļu satiksmē, rada vai var radīt draudus sev vai citiem satiksmes dalībniekiem, nepārzina vai neprot izmantot galvenās normatīvo aktu prasības, neizprot satiksmes situāciju un neprot pieņemt atbilstošus lēmumus, līdz ar to tiek vai var tikt radītas satiksmei bīstamas un traucējošas situācijas.

Vadīšanas eksāmena saturs

1. Zināšanu pārbaude par transportlīdzekli

CSDD inspektors vērtē pretendenta prasmi pārbaudīt automobili, lūdzot veikt vienu no sekojošajām pārbaudēm:

  • noteikt, vai automobilis ir aprīkots ar ziemas vai vasaras riepām un paskaidrot riepu ekspluatācijas īpatnības;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt un kādam ir jābūt gaisa spiedienam riepās;
  • paskaidrot riteņa maiņas gadījumā veicamo darbu secību un drošības pasākumus;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzesēšanas sistēmā;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt eļļas līmeni motora karterī;
  • pārbaudīt šķidruma līmeni logu mazgātāju tvertnē un ieslēgt stikla tīrītājus dažādos režīmos;
  • ieslēgt ārējās apgaismes ierīces vai avārijas gaismas signalizāciju;
  • paskaidrot kontroles mēraparātu panelī redzamo ierīču funkcijas un signālspuldžu nozīmi;
  • paskaidrot, kā pārbaudīt bremžu sistēmu;
  • paskaidrot kruīza kontroles lietojuma mērķi un ieguvumus, galvenās, atšķirības starp kruīza kontroli un adaptīvo kruīza kontroli, galvenie riski lietojot kruīza kontroli un adaptīvo kruīza kontroli;
  • distances sensori un to darbības principi;
  • sadursmes brīdināšanas sistēma un automātiskā bremzēšanas sistēma, darbības principi;
  • līniju asistents un aklās zonas sensori, to darbības principi.

Zināšanu pārbaude par transportlīdzekli tiek vērtēta eksāmena beigās, vērtējot kopējo vadītāja kompetences līmeni.

2. Braukšana ceļu satiksmē, tai skaitā speciālie manevri

CSDD inspektors vērtē pretendenta iemaņas un prasmi sagatavoties braukšanai un vadīt automobili reālā ceļu satiksmē, ievērojot Ceļu satiksmes noteikumu un satiksmes drošības prasības.

Rīkojumus par braukšanas manevriem dod CSDD inspektors. Tie jādod savlaicīgi, tiem jābūt nepārprotamiem, nepieciešamības gadījumā tie jāatkārto. Dot tādus rīkojumus, kurus izpildot jāpārkāpj Ceļu satiksmes noteikumu prasības, ir aizliegts.

Šis eksāmena posms ietver dažādas satiksmes intensitātes un sarežģītības pakāpes ceļus apdzīvotā vietā, kā arī ceļus apdzīvotās vietās vai ārpus tām.

No 2022. gada 1. aprīļa  pretendentam vadīšanas eksāmena laikā ir jāizpilda 2 speciālie manevri, kurus būs noteikusi speciāla datorprogramma.

Speciālie manevri:

  1. Stāvvieta paralēli braukšanas virzienam
  2. Iebraukšana stāvvietā perpendikulāri brauktuves malai (garāža)
  3. Intervāla kontrolēšana, piebraucot pie šķēršļa (kases automāts)
  4. Apgriešanās braukšanai pretējā virzienā
  5. Bremzēšana precīzi apstājoties (avārijas bremzēšana)

No 2011.gada 15.augusta vadīšanas eksāmenā ietverts jauns vadīšanas eksāmena elements – patstāvīgā braukšana. Braucot ceļu satiksmē, pretendentam ne mazāk kā 5 minūtes jāvada transportlīdzekli pa patstāvīgi izvēlētu maršrutu uz inspektora norādīto galamērķi.

Braukšana ceļu satiksmē ilgst apmēram 40 minūtes.

Šajā posmā pieļautās kļūdas tiek novērtētas saskaņā ar CSDD 2019. gada 20. augusta iekšējo noteikumu Nr. 8 6. pielikumu.

3. Pēc vadīšanas eksāmena

  • CSDD inspektors informē pretendentu par eksāmena rezultātu un izskaidro eksāmena laikā demonstrētās kompetences vērtējumu.
  • CSDD inspektors informē par iespēju saņemt protokola kopiju e-CSDD vai izdrukāt protokolu CSDD klientu apkalpošanas centrā.
  • Pēc eksāmena sekmīgas nokārtošanas, pretendents CSDD klientu apkalpošanas centrā var saņemt vadītāja apliecību.
  • Ja eksāmens nav nokārtots, atkārtots vadīšanas eksāmens ir pieļaujams ne ātrāk kā nākošajā darba dienā.

Vadīšanas eksāmena norise tiek filmēta. Ja pretendents nepiekrīt vadīšanas eksāmena vērtējumam, viena mēneša laikā pēc eksāmena var pārsūdzēt vērtējumu, iesniedzot motivētu iesniegumu CSDD. Pēc iesnieguma saņemšanas 30 dienu laikā tiksiet rakstiski informēts par pārbaudes rezultātiem. Pieteikties uz atkārtotu eksāmenu var tikai pēc pieņemtā lēmuma saņemšanas. Lai pieteiktos uz atkārtotu braukšanas eksāmenu, personīgi nav jāierodas CSDD klientu apkalpošanas centrā. Pieteikties var telefoniski vai e-CSDD.

Uz augšu

B kategorijas figūru izbraukšanas metodika

1. Stāvvieta paralēli braukšanas virzienam

Braucot atpakaļgaitā, transportlīdzeklis jānovieto paralēli brauktuves malai, starp diviem stāvošiem transportlīdzekļiem. Pēc manevra izpildes jāieslēdz stāvbremze un neitrālais pārnesums. Manevrs tiek veikts apdzīvotā vietā uz ceļa ar zemu satiksmes intensitāti. Pēc rīkojuma saņemšanas , kursants pats izvēlās pēc iespējas tuvāko vietu, kur šo manevru veikt.

Ja nav divu stāvošu transportlīdzekļu, kursants var izvēlēties vietu aiz viena transportlīdzekļa. Ja kursants pats nevar vietu atrast, inspektors vietu norāda. Iebraucot stāvvietā, transportlīdzeklis jānovieto pēc iespējas tuvāk labajai brauktuves malai. Ja tas nav izdevies, vai arī transportlīdzeklis atrodas slīpi attiecībā pret brauktuves malu, ir pieļaujama korekcija pabraucot uz priekšu.

Pēc manevra pabeigšanas, kursantam ir jāizbrauc no stāvvietas un jāturpina braukt pa norādīto maršrutu.

B kategorijas figūru izbraukšanas metodika. Stāvvieta paralēli braukšanas virzienam

2. Iebraukšana stāvvietā perpendikulāri braukšanas malai (garāža)

Braucot atpakaļgaitā, jānovieto transportlīdzeklis apzīmētā stāvvietā, kas ierīkota perpendikulāri braukšanas virzienam. Pēc manevra izpildes jāieslēdz stāvbremze un neitrālais pārnesums.

Manevrs tiek veikts apzīmētā vietā brauktuves malā, vai blakus teritorijā (veikala stāvlaukumā). Ja stāvvietas līnijas nav redzamas, manevru var veikt blakus novietotam transportlīdzeklim.

Kursants pēc savas izvēles, izvēlās pēc iespējas tuvāko vietu, kur atbilstoši prasībām, var veikt šo manevru. Ja kursants nespēj atrast piemērotu vietu, to norāda inspektors.

Ja ir nepieciešams, pēc manevra izpildes, var veikt korekciju, lai precīzāk novietotu transportlīdzekli izvēlētajā vietā.

Iebraukšana stāvvietā perpendikulāri braukšanas malai (garāža, gabarītvārti)

3. Intervāla kontrolēšana, piebraucot pie šķēršļa (kases automāts)

Kursantam, kontrolējot intervālu, jāpiebrauc pie kases automata, vai to aizvietojošā elementa tā, lai no vadītāja vietas to varētu aizsniegt. Manevru veic CSDD auto stāvvietas teritorijā. Pieskarties kases automātam ar vadītāja atpakaļskata sānu spoguli nav pieļaujams.

Nedrīkst aizmirst, ka uzreiz pēc piebraukšanas kases automātam, jāieslēdz stāvbremze un neitrālais pārnesums. Tikai pēc tam drīkst atvērt logu, lai pieskartos kases automātam. Korekcija atpakaļgaitā nav pieļaujama.

4. Apgriezšanās braukšanai pretējā virzienā

Apgriezšanās tiek veikta uz šaura ceļa ar zemu satiksmes intensitāti un vienu braukšanas joslu katrā virzienā. Kursants, pēc inspektora rīkojuma , izvēlas pēc iespējas tuvāko vietu, kur atbilstoši prasībām, var veikt šo manevru. Ja kursants vietu nevar atrast, tad vietu norāda inspektors. Manevra izpildes laikā, vienu reizi drīkst ieslēgt atpakaļgaitu. Uzbraukšana ceļa apmalēm nav pieļaujama.

Apgriezšanās braukšanai pretējā virzienā. CSDD eksāmens

5. Bremzēšana precīzi apstājoties (avārijas bremzēšana)

Manevrs tiek veikts uz ceļa ar zemu satiksmes intensitāti. Transportlīdzeklis ir jāaptur maksimāli īsā ceļa posmā. Pēc komandas “STOP” saņemšanas, kursantam ātri, ar spēku, jānospiež bremžu un sajūga pedāļi. Tie jātur līdz pilnīgai transportlīdzekļa apstādināšanai. Pēc manevra izpildes, kursants ieslēdz pirmo pārnesumu un turpina braukt pa norādīto maršrutu.

Uz augšu

Nedaudz par mani

Mans vārds ir Normunds Kolāts un par B kategorijas praktiskās braukšanas apmācības instruktoru strādāju kopš 2007. gada (apliecības Nr. 003114). Apmācību veicu gan krievu, gan latviešu valodās. Savs darbs ļoti patīk un to veicu ar pilnu atdevi, jo apzinos, ka tieši no mana darba rezultātiem būs atkarīgs tas, cik droši un pārliecinoši jaunais automobiļa vadītājs jutīsies satiksmē, vai neapdraudēs sevi un citus satiksmes dalībniekus.

  • Apmācu jebkuras autoskolas audzēkņus, kā arī tos, kuriem, dažādu iemeslu dēļ, autovadītāja tiesības ir anulētas, vai arī vadītāja apliecība ir iegūta, taču braukšanas iemaņas ir zudušas.
  • Apmācu kursantus, kuriem instruktors ir, bet, kuri vēlas izbraukt ar citu instruktoru, izmēģināt citu automašīnu vai, sava instruktora aizņemtības dēļ, nevar izbraukt tik daudz, cik viņi to vēlētos.
  • Veicu pārbaudes braucienus pirms valsts eksāmena, ja kursants uzskata, ka viņš brauc pietiekoši labi, taču instruktors, kādu iemeslu dēļ, viņu uz eksāmenu vēl nelaiž.

Katram kursantam cenšos atrast individuālu apmācības pieeju. Ja apmācāmā persona vēlas iegūt b kategorijas vadītāja apliecību pēc iespējas īsākā laika periodā – nodarbības tiek organizētas biežāk. Ja kursants, personīgu iemeslu dēļ (darbs, mācības), nevar tikt uz nodarbībām no rīta vai pa dienu, braukšanas apmācību iespējams organizēt arī vēlu vakarā, kā arī brīvdienās un svētku dienās. Ja redzu, ka, tuvojoties valsts eksāmenam, kursants sāk pārmērīgi uztraukties, organizēju braukšanu tieši pirms eksāmena, lai kursants atgūtu ticību saviem spēkiem, nomierinātos un psiholoģiski būtu gatavs eksāmenam. Par braukšanas apmācības kvalitāti varēsiet spriest jau pēc pirmās nodarbības. Mācību automašīnu vienmēr uzturu labā tehniskā stāvoklī, sekoju, lai salonā būtu tīrība un braukšanas apmācība būtu maksimāli patīkama. Pēc dabas esmu mierīgs, nosvērts, ar labu humora izjūtu. Cenšos nekad nepacelt balsi uz kursantu jo, ja tas ir jādara, tad tas nozīmē tikai to, ka pats kaut ko neesmu viņam iemācījis. Lielu prieku sagādā katrs kursants, kurš mana darba rezultātā, iegūst ilgi gaidīto vadītāja apliecību. Brīvajā laikā lasu grāmatas, spēlēju ģitāru, nodarbojos ar zemūdens medībām un atpūšos pie dabas.