Pakalpojumi
B kategorijas braukšanas apmācība
Es strādāju pēc paša izstrādātas braukšanas programmas, kas balstīta uz laika gaitā uzkrāto pieredzi un zināšanām. Apmācību uzsāku ar kursanta zināšanu līmeņa novērtēšanu, lai saprastu kā, ar ko un kurā vietā sākt apmācību. Nodarbības parasti sāku no Latvijas Zinātņu akadēmijas, taču braukšanas apmācību iespējams uzsākt arī no citas vietas. Par cik pats esmu no Jūrmalas, tad nodarbības iespējams uzsākt arī Jūrmalā.
Ja braukšanas iemaņu nav, vispirms iepazīstinu ar automašīnu, tās galvenajām komponentēm un darbības principu. Sākuma braukšanas apmācība notiek norobežotā laukumā un tikai pēc tam tiek uzsākta braukšana reālā satiksmē. Lai mazinātu uztraukumu un nerastos bailes no braukšanas, apmācību slodzi palielinu vienmērīgi, pakāpeniski pārejot no vieglākām vietām, uz vietām ar intensīvāku satiksmi.
Tā kā kursants, sākot jau ar pirmo braukšanas nodarbību, parasti ir uztraucies (kas ir pilnīgi normāli), tad no pašas pirmās nodarbības minūtes cenšos uzturēt patīkamu un labu gaisotni. Lai mazinātu uztraukumu – nekad nepaceļu balsi, jo, ja tas tiek darīts, cieš apmācību kvalitāte. Tā vietā, lai pilnībā koncentrētos braukšanas procesam, kursantam galvā ir tikai viena doma – ka tikai nesanāk kāda kļūda, jo tad instruktors atkal sāks uz viņu bļaut.
Mācību braukšanas laikā tiek iepazīti visi Rīgas rajoni, kuros notiek valsts eksāmens braukšanā – Centrs, Pārdaugava, Mārupe, Āgenskalns u.c. Pastiprināta uzmanība tiek pievērsta vietām, kuru izbraukšana prasa īpašu uzmanību. Rīgā ir vairākas vietas, kurās pat pieredzējuši autovadītāji apjūk un pieļauj kļūdas. Ja eksāmena laikā šāda vieta trāpās maršrutā un kursantam pirms tam tā nav rādīta, tās gandrīz garantēti ir eksāmena beigas. Kad apmācību process tuvojas beigām, vienmēr noskaidroju, kādas vietas kursantam visvairāk nepatīk – vai tās ir ieskrējiena joslas, apļi, vienādas nozīmes krustojumi vai citas. Pēc tam šīm problemātiskajām vietām piegriežam pastiprinātu uzmanību, lai tās vairs grūtības nesagādātu.
Pirms valsts eksāmena, novērtēju kursanta zināšanu līmeni, dodot iespēju izbraukt kādu no iespējamajiem eksāmenu maršrutiem, maršrutam beidzoties, kopīgi izanalizējam pieļautās kļūdas. Pirms eksāmena kārtošanas izrunājam visus tehniskos jautājumus, kuri var tikt uzdoti, izbraucam vēl vienu reizi figūras, kā arī izvērtēju, vai kursantam pirms paša eksāmena ir nepieciešams iesildīšanās brauciens (uztraukuma mazināšanai). Ja nepieciešams, noorganizēju kursantam braukšanu pie cita instruktora, ar citu automašīnu.
* Visiem, kuri mācās pie manis ziemā, iemācu tikt galā ar sānslīdi. Lielu uzmanību pievēršu tam, lai kursants ne tikai nokārtotu braukšanas eksāmenu, bet, arī pēc tam uz ceļa nejustos kā piektais ritenis. Kad kursants jau ir ieguvis vadītāja apliecību, cenšos saikni ar viņu nezaudēt un, ja nepieciešams padoms, informācija vai palīdzība – nekad neatsaku.
Individuāla sagatavošana CSDD teorijas eksāmenam
Praksē bieži esmu saskāries ar gadījumiem, kad kursants, kurš jau ir pilnībā sagatavots braukšanas eksāmenam, nekādi nevar nokārtot teorijas eksāmenu. Ja ar valsts teorijas eksāmenu vēl varētu tikt galā, jo tur ir pieļaujamas 3 kļūdas, tad skolas teorijas eksāmens ir kļuvis par nepārvaramu barjeru, jo diemžēl autoskolas eksāmenā, uz 30 jautājumiem, parasti ir pieļaujama tikai 1 kļūda. Kamēr skolas teorijas eksāmens nav nokārtots, uz valsts eksāmenu tikt nevar.
Vienīgais risinājums būtu atkātota teorijas kursa noklausīšanās, bet tam atkal ir nepieciešams laiks un braukšanas apliecību taču gribas iegūt ātrāk, nevis gaidīt mēnešiem ilgi.
Tādēļ neatliek nekas cits kā kopā ar kursantu sēsties pie mācību grāmatām un kārtīgi pastrādāt. Parasti pietiek ar trim nodarbībām, lai atsvaidzinātu, vai arī iemācītu ceļu satiksmes noteikumu nianses, kuras kursants nav apguvis teorijas kursu laikā. Ja redzu, ka kursants atbildes uz teorijas testa jautājumiem ir vienkārši „iekalis” galvā, nevis izprot, izskaidroju šos punktus, līdz esmu pārliecināts, ka jautājums tiešām ir skaidrs.
Ir vairākas primitīvas formulas, kuras zinot, var daudz vieglāk apgūt ceļu satiksmes noteikumus un rezultātā sekmīgi nokārtot teorijas eksāmenu. Piemēram, eksāmena jautājums par automobiļa apgaismes ierīcēm. Tieši jautājumi par gaismām parasti kursantiem sagādā vislielākās problēmas. Lasot ceļu satiksmes noteikumus, no sākuma tiek apskatīti vairāki punkti, kas apraksta to, kādām gaismām degot vai nedegot, braukt ir aizliegts. Pēc tam tiek aprakstīti vairāki nosacījumi, kad ieslēdzot avārijas gaismas signalizāciju, tomēr var turpināt braukšanu. Saliekot visus šos jautājumus kopā, galvā rodas diezgan liels juceklis un īstas skaidrības nav, kad tad drīkst turpināt braukšanu, kad nedrīkst. Viss kļūst daudz vienkāršāks, ja, iegaumējam, kad braukšanas turpināšana ir aizliegta – šādi gadījumi, kuri saistīti ar gaismām, ir tikai divi – ja naktī nedeg abas tuvās gaismas un, ja nepietiekamas redzamības apstākļos nedeg abas tuvās gaismas un vienlaicīgi arī abi priekšējie miglas lukturi. Visos pārējos gadījumos, ieslēdzot avārijas gaismas signalizāciju, braucam uz stāvvietu vai remonta vietu. Līdzīgi iespējams atcerēties arī atbildi uz jautājumu, kuras no zīmēm, ārpus apdzīvotām vietām, tiek uzstādītas atkārtoti? Jāiegaumē tikai trīs vārdi – ūdens, dzelzceļš, cilvēki, jo ir tikai divas brīdinājuma zīmes, uz kurām attēlots ūdens, divas zīmes, kuras saistītas ar dzelzceļu un divas, uz kurām ir attēloti cilvēki (izņemot gājēju pāreju). Šādā veidā mācoties, iespējams atbildēt uz daudziem eksāmena jautājumiem.
Teorētiskajās nodarbībās iemācu šāda veida nianses un izskaidroju jautājumu būtību, lai būtu ne tikai zināšanas par noteikumiem, bet arī noteikumu izpratne.
* Mans ieteikums visiem, kuri uzsākuši apmācību autoskolās, ir neizlaist teorijas nodarbības, sekot līdzi teorijas pasniedzēja stāstītajam un nekautrēties nodarbību laikā uzdot pasniedzējam sev neskaidros jautājumus, pat tad, ja tie liekas muļķīgi.
Nedaudz par mani
Mans vārds ir Normunds Kolāts un par B kategorijas praktiskās braukšanas apmācības instruktoru strādāju kopš 2007. gada (apliecības Nr. 003114). Apmācību veicu gan krievu, gan latviešu valodās. Savs darbs ļoti patīk un to veicu ar pilnu atdevi, jo apzinos, ka tieši no mana darba rezultātiem būs atkarīgs tas, cik droši un pārliecinoši jaunais automobiļa vadītājs jutīsies satiksmē, vai neapdraudēs sevi un citus satiksmes dalībniekus.
- Apmācu jebkuras autoskolas audzēkņus, kā arī tos, kuriem, dažādu iemeslu dēļ, autovadītāja tiesības ir anulētas, vai arī vadītāja apliecība ir iegūta, taču braukšanas iemaņas ir zudušas.
- Apmācu kursantus, kuriem instruktors ir, bet, kuri vēlas izbraukt ar citu instruktoru, izmēģināt citu automašīnu vai, sava instruktora aizņemtības dēļ, nevar izbraukt tik daudz, cik viņi to vēlētos.
- Veicu pārbaudes braucienus pirms valsts eksāmena, ja kursants uzskata, ka viņš brauc pietiekoši labi, taču instruktors, kādu iemeslu dēļ, viņu uz eksāmenu vēl nelaiž.
Katram kursantam cenšos atrast individuālu apmācības pieeju. Ja apmācāmā persona vēlas iegūt b kategorijas vadītāja apliecību pēc iespējas īsākā laika periodā – nodarbības tiek organizētas biežāk. Ja kursants, personīgu iemeslu dēļ (darbs, mācības), nevar tikt uz nodarbībām no rīta vai pa dienu, braukšanas apmācību iespējams organizēt arī vēlu vakarā, kā arī brīvdienās un svētku dienās. Ja redzu, ka, tuvojoties valsts eksāmenam, kursants sāk pārmērīgi uztraukties, organizēju braukšanu tieši pirms eksāmena, lai kursants atgūtu ticību saviem spēkiem, nomierinātos un psiholoģiski būtu gatavs eksāmenam. Par braukšanas apmācības kvalitāti varēsiet spriest jau pēc pirmās nodarbības. Mācību automašīnu vienmēr uzturu labā tehniskā stāvoklī, sekoju, lai salonā būtu tīrība un braukšanas apmācība būtu maksimāli patīkama. Pēc dabas esmu mierīgs, nosvērts, ar labu humora izjūtu. Cenšos nekad nepacelt balsi uz kursantu jo, ja tas ir jādara, tad tas nozīmē tikai to, ka pats kaut ko neesmu viņam iemācījis. Lielu prieku sagādā katrs kursants, kurš mana darba rezultātā, iegūst ilgi gaidīto vadītāja apliecību. Brīvajā laikā lasu grāmatas, spēlēju ģitāru, nodarbojos ar zemūdens medībām un atpūšos pie dabas.